Hål i tänderna

Nästan allt du äter fräter

Nästan allt du äter innehåller socker. I din mun och på tänderna finns det bakterier som livnär sig på socker. När de "äter" socker bildas som restprodukt en frätande syra. Om syran sedan får fräta i lugn och ro kan den så småningom göra ett hål i tandens yta. Det är det som kallas karies.

Det finns ett naturligt försvar mot detta syraangrepp, nämligen tandens yttre hårda skal (emaljen) och den rengörande saliven. Anledningen till att du ändå kan få hål är alltså att munnens försvar inte orkar stå emot syraangreppet.

Undvik socker

Det bästa du kan göra för att slippa karies är att undvika socker och inte äta mer än tre huvudmål (frukost, lunch och middag) och ett par nyttiga mellanmål per dag.

Varje gång du äter något startar nämligen syraattacken igen. Sker det alltför ofta hinner inte din saliv med att spola rent. Tänk på att drycker också ofta innehåller socker.

Håll rent med fluortandkräm

Det är också viktigt att hålla tänderna rena från bakteriebeläggningar. Det gör du genom att ha en god munhygien och bland annat borsta tänderna två gånger om dagen med fluortandkräm.

Fluoren – ytterligare en del av det naturliga försvaret – stärker nämligen tandens emalj och minskar syrans skadliga verkan. Många har insett detta och sköljer dagligen munnen med en fluorlösning, suger på fluortabletter eller tuggar fluortuggummi. Rådgör med din tandläkare eller tandhygienist om ett extra fluortillskott kan vara bra även för dig och dina tänder. Till sist, för att även få rent mellan tänderna: ta hjälp av tandtråd, tandstickor eller mellanrumsborstar.

Den viktiga saliven

Din saliv är bra att ha av många anledningar. Den underlättar till exempel tuggning, sväljning och tal. Den sköljer rent dina tänder och bidrar till att skydda dem mot karies. Kalcium, fosfat och bikarbonat är viktiga ämnen i saliven. De båda första hjälper till att reparera tidigare kariesskador. Bikarbonatet i sin tur bidrar till att minska syrahalten i bakteriebeläggningen på tänderna. I saliven finns också så kallade antimikrobiella ämnen som hjälper till i försvaret mot munhålans bakterier.

Ju mer saliv desto bättre!

Därför är det bra att öka salivflödet – till exempel genom att tugga sockerfria tuggummin som innehåller Xylitol. Om du ofta känner dig torr i munnen och misstänker att dina salivkörtlar inte producerar tillräckligt mycket saliv, ta kontakt med Folktandvården så får du professionell hjälp om det behövs.

Publicerat av: Samuelsson, Helen
Uppdaterat: 19 september 2017