Grafisk bild på en grön tumme upp och en röd tumme ned

Lämna synpunkter eller klagomål

Vi är måna om att du är nöjd med det bemötande och den behandling du har fått hos någon av våra tandläkare, tandhygienister eller tandsköterskor.

Om du av någon anledning inte är nöjd vill vi gärna att du kontaktar oss, så att vi kan bli bättre.

Nu kan du enkelt lämna dina synpunkter eller klagomål till oss på Folktandvården Sörmland. Din åsikt är viktig och när du berättar vad du tycker fungerar bra eller dåligt hjälper du oss att utvecklas.

Dina synpunkter eller klagomål kan till exempel gälla behandling, bemötande, tillgänglighet eller kommunikationen med oss. Du kan också komma med idéer och förslag på hur vi kan bli ännu bättre.

Här har vi försökt sammanställa de olika vägar du kan komma i kontakt med oss på ett smidigt sätt.

Kontakta din klinik

I första hand bör du vända dig till din behandlare och framföra dina synpunkter eller klagomål alternativt vända dig till den klinikchef som är ansvarig på kliniken som du går till. 

Kontaktuppgifter till våra kliniker

1177

Om du av någon anledning inte har möjlighet att kontakta kliniken direkt kan du även lämna dina synpunkter eller klagomål via vår e-tjänst på 1177.se.

1177.se 

Patientnämnden

Om problemet kvarstår efter att du har lämnat dina synpunkter eller klagomål till oss på Folktandvården Sörmland kan du vända dig till Patientnämnden som hjälper dig vidare med ditt ärende.

Patientnämnden - Region Sörmland

Inspektionen för vård och omsorg, IVO

Om du anser att du blivit felbehandlad kan du göra en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg. De utreder anmälningar om allvarligare händelser inom vården. Innan du kontaktar IVO förväntas du ha haft kontakt med vårdgivaren i ärendet.

www.ivo.se

Patientförsäkringen

Genom patientförsäkringen kan du som drabbats av skador som uppstått inom tandvården få ersättning.

www.patientforsakring.se

Kontaktvägar

Publicerat av: Samuelsson, Helen
Uppdaterat: 1 januari 2023